SAHİH-İ BUHARİ

Bablar - Konular - Numaralar

KİTABU’L-KÜSUF

<< 554 >>

باب: الجهر بالقراءة في الكسوف.

19. Güneş Ve Ay Tutulması Namazlarında Kıraatin Açıktan Olması

 

حدثنا محمد بن مهران قال: حدثنا الوليد قال: أخبرنا ابن نمر: سمع ابن شهاب، عن عروة، عن عائشة رضي الله عنها: جهر النبي صلى الله عليه وسلم في صلاة الخسوف بقراءته، فإذا فرغ من قراءته كبر فركع، وإذا رفع من الركعة قال: (سمع الله لمن حمده، ربنا ولك الحمد). ثم يعاود القراءة في صلاة الكسوف، أربع ركعات في ركعتين، وأربع سجدات.

 

[-1065-] Aişe (r.anha)'dan nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem güneş tutulması dolayısıyla kıldırdığı namazda Kur'an'ı açıktan okumuştu. Kıraat bitince tekbir getirip rükuya vardı. Rükudan kalkarken (Semi'allahu limen hamideh; Rabbena, ve lekel hamd) dedi. Sonra yine kıraate başlayarak dört rüku ve dört secde ile iki rekatlık namazı tamamladı.

 

 

وقال الأوزعي وغيره: سمعت الزهري، عن عروة، عن عائشة رضي الله عنها: أن الشمس خسفت على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم، فبعث مناديا ب: الصلاة الجامعة، فتقدم فصلى أربع ركعات في ركعتين وأربع سجدات.وأخبرني عبد الرحمن بن نمر: سمع ابن شهاب: مثله.قال الزهري: فقلت: ما صنع أخوك ذلك، عبد الله بن الزبير، ما صلى إلا ركعتين مثل الصبح، إذ صلى بالمدينة؟ قال: أجل، إنه أخطأ السنة.

تابعه سفيان بن حسين وسلمان بن كثير، عن الزهري في الجهر.

 

[-1066-] Aişe (r.anha)'dan nakledilmiştir: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem zamanında güneş tutulmuştu. Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem bir müezzin görevlendirerek: "Es-selatu'l-camia = Namaz toplayıcıdır" diye bağırmasını emretti. Daha sonra öne geçti ve ikişer rekat halinde toplam dört rekat namaz kıldırdı."

 

 

AÇIKLAMA:     İmam Buharî bu başlık ile tutulma namazında - gün ortasında olsa bile -kıraatin açıktan olacağını göstermiştir. Zaten İbn Hüzeyme gibi alimlerin Hz. Ali'den hem merfu hem de mevkuf olarak naklettiklerine göre Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem tutulma namazlarında Kur'an'ı açıktan okumuştur. Hane-filer'den Ebu Yusuf ile İmam Muhammed, Ahmed İbn Hanbel, İshak İbn Rahuye, İbnü'l-Münzir ve İbn Hüzeyme, Şafiî muhaddisler ve Malikîlerden İbnü'I-Arabî de bu görüştedir. Taberî'ye göre kişi açıktan okumakla içinden okumak arasında serbesttir, bunlardan dilediğini yapar. Diğer imamlar ise kıraatin güneş tutulması namazında içinden, ay tutulması namazında ise açıktan okunacağı .görüşündedir. İmam Şafiî bu görüşün delili olarak Abdullah İbn Abbas'tan nakledilen "Bakara suresi kadar bir bölüm okudu" ifadesini göstermiş ve eğer Resulullah (s.a.v.) açıktan okusaydi okunan bölüm kesin ola­rak bilinirdi ve şu kadarlık bir bölüm okudu gibi bir ifadeye yer verilmezdi

 

İbnü'I-Arabî ise görüşlerini şu şekilde açıklamıştır: "Tutulma namazlarında kıraatin açıktan olması bana göre daha doğrudur. Çünkü bu namaz da cemaatle kılınmakta, namaz için çağrı yapılmakta ve namazın ardından hutbe okun­maktadır. İşte söz konusu namaz bu yönüyle bayram ve yağmur duası namaz­larına benzemektedir. Her şeyin en doğrusunu sadece Allah bilir."